strach

CO TRACISZ KIEDY CZUJESZ STRACH?

Mózg emocjonalny jest nadmiernie opiekuńczy. Próbuje uchronić ciebie przed różnymi niebezpieczeństwami, zniechęca do podjęcia nierutynowych działań. Kiedy poczujesz opór przed jakąkolwiek zmianą, powinnaś wiedzieć, że to jego sprawka.

Mózg ma do dyspozycji takie narzędzia jak: strach i lęk. Oba jednak informują zupełnie o czymś innym. Strach ma za zadanie poinformować ciebie o potencjalnym zagrożeniu, natomiast lęk często pojawia się bez jakiejkolwiek przyczyny.

Lęk niepożądany zazwyczaj w życiu przeszkadza. Joseph i David Wolpe w książce „Wolni od lęku” podają przykłady takiego lęku:

1/ niepokój, który pojawia się w miejscu pracy, spowodowany obserwacją pracownika powoduje zmniejszenie jego wydajności

2/ niepokój przed niezaspokojeniem partnerki może zniszczyć życie seksualne mężczyzny.

To tylko niektóre z przykładów, które podają autorzy książki. Każdą czynność człowieka może zakłócić właśnie przez lęk.

Często nie podejmujesz działań ku lepszej przyszłości, nie realizujesz swoich marzeń właśnie dlatego, że się boisz.

Pomyśl teraz, ile mogłabyś zdziałać, gdyby ten lęk cię opuścił, gdybyś przestała się bać.

 

Psychiatra Antoni Kępiński napisał:

„Człowiek boi się chaosu, boi się tego co w nim drzemie. Więcej boi się tworów własnego umysłu niż konkretnej rzeczywistości”.

Natomiast dr Lidia D. Czarkowska (psycholog i coach) dodaje:

„Lęk wywołuje antycypacja, to znaczy wyobrażenie sobie tego, co mogłoby się zdarzyć”.

 

Strach i lęk są zawsze subiektywne, sama ich ocena jest bardzo mocno subiektywna.

To co dla ciebie będzie stresujące czy będzie wywoływało lęk, dla innej osoby będzie stanowiło szansę.

Zamiast wyobrażać sobie wszelkie nieszczęścia, które prawdopodobnie nigdy cię nie spotkają, użyj wyobraźni, aby zwizualizować szczęśliwe chwile i spełnione marzenia.

Destrukcyjne emocje, którymi są na pewno strach oraz lęk, zniekształcają twoją rzeczywistość. Powodują, że często podejmujesz pod ich wpływem nietrafione decyzje.

Nie zamartwiaj się przyszłością, bo to zrujnuje twoje dzisiejsze szczęście. Skoncentruj uwagę na tym co masz do zrobienia dzisiaj i to zrób. Wykorzystaj swoje dzisiejsze szanse. Nie trać dnia na zamartwianie się, bo to cię prowadzi donikąd.

Postaraj się, aby strach nie kierował Twoim życiem. ŻYJ W TU i TERAZ.

 

Przedstawiam formułę Willisa Carriera, która powinna ci pomóc w poprzestaniu zamartwiania się i rozpoczęciu działania.

ETAP 1 – ANALIZA NA ZIMNO

Przeanalizuj co najgorszego może się wydarzyć? Jakie konsekwencje wynikną z konkretnego niepowodzenia?

ETAP 2 – ODZYSKAJ ZDOLNOŚĆ MYŚLENIA

Pogódź się z tym, że w najgorszym wypadku poniesiesz konsekwencje swoich decyzji.

ETAP 3 – RATUJ

Skieruj swoje wysiłki na polepszenie najgorszego wariantu swoich decyzji.

 

Jeżeli jesteś zainteresowana otrzymaniem inspiracji, aby Twoje dni były piękniejsze kliknij TUTAJ.

Agnieszka Herman

Do kolejnego zaczytania :-*

Zapisz

Zapisz

Zapisz

2 komentarze

  • Kinga Mzyk 22 października 2017 at 13:44

    Tak, dokładnie tak jest jak opisała Agnieszka. Te trzy etapy poprawiają nasz stosunek do sytuacji i pozwalają na świadome podejmowanie lepszych decyzji i pokonanie lęku, a co za tym idzie przyczyniają się do lepszej jakości życia.

    Reply
  • myslobook.pl 1 listopada 2017 at 12:26

    Święta prawda. Niestety mamy tendencję do skupiania się na negatywnych myślach, zamiast pielęgnować te pozytywne, które pomagają nam w osiąganiu sukcesów!

    Reply

Leave a Comment