3 MITY NA TEMAT ODDŁUŻENIA KONSUMENCKIEGO CZYLI TO CO NIE POZWALA CI ZASNĄĆ

 

Za górami, za lasami… tak mogłaby się rozpocząć każda z tych historii, o których dzisiaj chcę ci opowiedzieć. 

Przedstawię najczęstsze wątpliwości związane z oddłużeniem. 3 MITY na temat oddłużenia konsumenckiego, o których do mnie piszecie.

 

MIT 1 – Komornik może zająć pensję zanim Sąd wyda Zarządzenie o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej.

 

Choć bardzo nie lubię takiego powiedzenia, moja odpowiedź brzmi: to zależy.

Na tak postawione pytanie nie można odpowiedzieć jednoznacznie.

To zależy przede wszystkim od sytuacji, w której obecnie się znajdujesz.

Jeżeli jeden z wierzycieli zgłosił do Sądu Twoją wierzytelność zanim zdecydowałaś się na ogłoszenie upadłości konsumenckiej, to oczywiście sprawa może mieć taki przebieg, że Komornik zajmie częściowo Twoje wynagrodzenie. Dobra wiadomość jednak jest taka, że z chwilą kiedy zgłosisz Komornikowi o rozpoczęciu sprawy o oddłużenie konsumenckie, będzie miał on obowiązek wstrzymać egzekucję. Tak naprawdę nie tyle od czasu złożenia wniosku co od czasu przydzielenia Syndyka do Twojej szczególnej sprawy.

Egzekucja będzie zawieszona do czasu Zarządzenia Sądu o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej bądź w szczególnych przypadkach o jego odrzuceniu.

Jeżeli na zakończenie otrzymasz Zarządzenie Sądu o prawidłowym wykonaniu planu spłaty, wówczas pozostała część wierzytelności zgodnie z wyrokiem Sądu może zostać umorzona. Komornik nie będzie miał możliwości jej egzekucji.

 

 

MIT 2 – Ilość kredytów może sprawić, że Sąd odrzuci wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej.

 

Fałsz.  Tak naprawdę to nie ilość  ani też nie kwota kredytów decyduje o tym czy Sąd zdecyduje się na ogłoszenie Twojej upadłości konsumenckiej.

Przede wszystkim decyduje o tym fakt, czy (nazwijmy to po imieniu) „wyłudziłaś kredyty” czy też wzięłaś je zgodnie ze swoją sytuacją materialną w chwili podjęcia decyzji o kredycie.

„Wyłudzenie” czy też „niedbalstwo” jest wtedy kiedy zataisz informacje o swojej sytuacji materialnej w chwili podjęcia kredytu bądź sfałszowanie zaświadczenia o dochodach. Z zafałszowaniem mamy też do czynienia wówczas, kiedy informujemy o innej (dla Ciebie korzystnej) sytuacji finansowej instytucje, które udzielają nam kredytu.

Przy czym należy mieć na uwadze, że często różnego typu kredyty udzielane są „na telefon”, co pozwala pracownikom tych instytucji często nie robić pewnych zapisów, o których ich informujemy.

Pozwalam sobie to napisać, ponieważ osobiście byłam świadkiem Takiej sytuacji:

„W domu siedzą rodzice i ich dorosły syn. Dzwoni telefon z instytucji, która udziela kredytu z informacją, że syn dzwonił do nich w tej sprawie. Matka poinformowała, że syn nie ma zdolności kredytowej w chwili obecnej i wyłącza telefon.

Po kilku dniach otrzymuje informację, że Szanowna Pani z danej instytucji pozwoliła sobie przyjść do domu Pana Syna w chwili kiedy nikogo innego nie było w domu i udzieliła mu tego kredytu.”

Więc jak widzisz sytuacje są przeróżne.

Wiesz dlaczego tak się dzieje? Nie?

Powiem ci co ja o tym myślę. Pracownicy instytucji finansowych otrzymują ogromne prowizje za udzielenie kredytu, a nie za udzielone i jednocześnie  ściągalne kredyty. Myślę sobie, że gdyby otrzymywali prowizje za kredyty, które są spłacane, wówczas zmniejszyłaby się też ilość takich nieściągalnych kredytów.

 

MIT 3 – Pomimo, że mam złożony wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej, muszę płacić wierzycielom.

Fałsz. Składasz wniosek, w związku ze swoją niewypłacalnością. Składasz go w celu ustalenia planu spłaty. Od momentu kiedy wniosek znalazł się w Sądzie czekasz na decyzję komu, kiedy i ile masz płacić w związku z Twoją sytuacją materialną.

Bzdurą jest informacja, że pomimo złożenia wniosku musisz płacić swoim wierzycielom.

 

Tak naprawdę od chwili złożenia wniosku o upadłość konsumencką jesteś (można by rzec) „chroniona” !!! A to oznacza, że dopóki nie ma Zarządzenia Sądu o tym w jaki sposób powinnaś realizować swój obowiązek spłat długów, inne instytucje nie mogą tego kwestionować.

 

Ustawa o ogłoszeniu upadłości konsumenckiej jest aktem nadrzędnym.

Daj znać w komentarzu albo też napisz to mnie TUTAJ, który z tych MITÓW dotyczy Ciebie bądź osób, które znasz. 

 

Agnieszka Herman

Do kolejnego zaczytania 🙂

Agnieszka Herman

Leave a reply

Comment
Name
E-mail